Radomski Festiwal Jazzowy


Krótka historia Radomskiego Festiwalu Jazzowego

 

Niemal równo 55 lat temu w sierpniu 1956 roku odbył się w Sopocie I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Jazzowej. Niektórzy publicyści uznają ten fakt za umowną datę zaistnienia jazzu w Polsce. Wybitny, nieżyjący kompozytor jazzowy i muzykolog – Andrzej Trzaskowski – głosił pogląd, że za datę graniczną świadomego grania jazzu w Polsce należałoby uznać powstanie zespołu Melomani w 1954 roku.

Krakowianie z pewnością wskażą na Krakowskie Zaduszki Jazzowe z 1955 roku.

Warszawiacy wspomną pierwszy publiczny koncert w marcu 1955 roku reklamowany plakatami -„Jam Session nr 1, Leopold Tyrmand ma zaszczyt przedstawić...” z udziałem autentycznie improwizujących muzyków i wspomnianego zespołu Melomani.

Impreza sopocka była jednak zorganizowana z największym rozmachem, trwała siedem dni i zgromadziła najliczniejszą jak dotychczas publiczność. Sopot ’56 to barwna mozaika umiejętności, stylów, zapożyczeń, kopii i tego wszystkiego, co wówczas uważano za „jazz”. Przy oficjalnym braku aprobaty na nowinki z Zachodu, niechęci środowiska muzyki poważnej i twardej opozycji środowiska „muzyki popularnej” sam fakt, że mieliśmy jakiś jazz w Polsce wydawał się prawdziwą sensacją. Obok wykształconych muzyków było tam wielu amatorów, artystów restauracyjnych, postaci bardziej lub mniej wtajemniczonych, ale pełnych niesamowitego zapa

Warto wspomnieć, że w historii polskiego jazzu dużą rolę odegrał Jan Poprawa, znany radomianom i kojarzony z radomskim turniejem śpiewających poezję, którego XX, jubileuszowa edycja przypada w roku 2013.

 


 11. Radomski Festiwal Jazzowy


Strony: 1 2 3 Następna »