23. Radomski Festiwal Jazzowy

8 listopada 2024 (piątek); godz. 19.00
PENDOFSKY
#kuratorium i…

Skład formacji: Marcin Pendowski – bass; Krzysztof Kawałko – gitara, vox; Rafał Dubicki  – trąbka, Hammond; Tomasz Waldowski – perkusja wokal

Pendofsky to autorski projekt basisty Marcina Pendowskiego, ex basisty Fisza. Marcin w 2015 otrzymał Mateusza Trójki za debiut jazzowy roku za płytę Pendofsky.

W 2020 ukazała się druga płyta artysty Gumolit, gdzie gościnnie wystąpił Tomek Organek i Rey Ceballo z Buena Vista Social Club. Płyta była nominowana do Fryderyków w aż 5 kategoriach. Obecnie artysta pracuje nad promocją nowego, trzeciego już albumu #kuratorium. Planowana premiera 09.10.2024 w klubie Bardzo Bardzo w Warszawie. Na krążku znajduje się 10 rasowych utworów w klimatach jazz - afro beat – funk. Znakomite brzmienie i solówki inspirowane najpiękniejszymi nagraniami z lat 60. i 70. Płyta jest kontynuacją brzmień z poprzednich płyt: nagrano ją na taśmę oraz stworzono specjalnie na tę okazję 12 osobową sekcję dętą, nazwaną przez Penda: Warsaw Funky Horn Ensamble. Mastering: Robert Szydło

Marcin miał poważny wypadek motocyklowy w 2021, płyta #kuratorium jest pierwszym albumem wydanym od tego czasu. Na #kuratorium usłyszymy Jolana Diamant bass, jeden z ulubionych basów Penda, ale także fantastyczne, rodzime instrumenty ze stajni Marka Dąbka. Na płycie #kuratorium poza instrumentalnymi utworami znalazło się kilka piosenek w wykonaniu Penda i reszty zespołu.

Marcin Pendowski – jeden z najbardziej utalentowanych i rozpoznawalnych basistów w Polsce, kompozytor, producent muzyczny. Absolwent wydziału jazzu na Uniwersytecie Zielonogórskim. Karierę zaczynał od mocniejszego, rockowego brzmienia grając z zespołem Artrosis. Przez lata współpracował z wybitnymi muzykami sceny jazzowej, między innymi z Kubą Stankiewiczem, Grzegorzem Nagórskim, Eleine Simpson, Velerie Scott, Piotrem Baronem, Henrykiem Miśkiewiczem, Moniką Borzym, Milo Kurtisem. Jest współkompozytorem pierwszej polskiej produkcji dla Discovery Channel, muzyki do filmu Solidarność. Początek Rewolucji.

15 listopada 2024 (piątek); godz. 19.00
ROBERT KUBISZYN i ROBERT MAJEWSKI
Giganci polskiego jazzu

Występują: Robert Kubiszyn – gitara basowa; Robert Majewski – trąbka, flugelhorn

Super-duet stworzony przez artystów, których fanom jazzu przedstawiać nie trzeba. 250 albumów, kilkadziesiąt ścieżek dźwiękowych do filmów, tysiące koncertów, kilka nagród Fryderyka - te szacunkowe statystyki dotyczą dorobku zaledwie dwóch wspomnianych muzyków, którzy po wielu latach wspólnych występów w różnych konfiguracjach stworzyli w 2018 także i ten anonsowany duet. Bezpośrednim impulsem do muzycznego spotkania był utwór skomponowany przez Roberta Kubiszyna, inspirowany fotografiami ze słynnej tragicznej nawałnicy na Pomorzu. Panowie prezentują autorski materiał okraszony kilkoma odczytanymi na nowo klasykami. Ich wirtuozeria brzmi przestrzenią, a głębia gitary basowej buduje kunsztowny fundament pod welurową łagodność flugelhornu i trąbki.

Robert Kubiszyn – jeden z najbardziej wszechstronnych i wziętych kontrabasistów oraz gitarzystów basowych. Kompozytor, aranżer, producent muzyczny, realizator nagrań. W jego dyskografii znajduje się ponad 150 albumów. 
Debiutancki, autorski album Before Sunrise okrzyknięto Wydarzeniem Roku i nagrodzono prestiżową statuetką Fryderyka 2011. Laureat pierwszego miejsca ankiety czytelników czasopisma Jazz Forum – Jazz Top 2023 w kategorii gitara basowa roku.

Jego wieloletnia współpraca z Anną Marią Jopek (od 2002) zaowocowała nagraniem jedenastu albumów oraz koncertami na najważniejszych scenach świata z artystami takimi jak: Pat Metheny, Makoto Ozone, Gonzalo Rubalcaba, Branford Marsalis, Gil Goldstein, Mino Cinelu, Dhafer Youseff, Richard Bona.

Na stałe współpracuje także z Krzysztofem Cugowskim, Krzysztofem Herdzinem, Henrykiem i Dorotą Miśkiewicz, Markiem Napiórkowskim, Grzegorzem Turnauem. Jako sideman dla najważniejszych postaci sceny muzycznej. Byli to m.in. Vinnie Colaiuta, Clarence Penn, Gary Husband, Adam Pierończyk, Tomasz Stańko, Janusz Muniak, Jarosław Śmietana, Zbigniew Namysłowski, Michał Urbaniak, Ewa Bem, Urszula Dudziak, Natalia Kukulska, Anna Jurksztowicz, Mieczysław Szcześniak, Kuba Badach, Krzysztof Napiórkowski.

Robert Majewski – polski trębacz jazzowy, kompozytor i aranżer. Jego ojciec, Henryk Majewski, był również jazzowym trębaczem, a brat Wojciech jest pianistą. W 1987 r. ukończył studia muzyczne na Akademii Muzycznej w Warszawie. W latach 1986–1990 był solistą Big Bandu "Studio S1" Polskiego Radia pod dyrekcją Andrzeja Trzaskowskiego. Laureat wielu nagród. W 1991 r. otrzymał stypendium im. Krzysztofa Komedy oraz wystąpił w filmie Andrzeja Jakimowskiego Pogłos.

Wielokrotnie uczestniczył w festiwalach organizowanych w Polsce i na świecie, współpracując m.in. z N.H.O. Pedersenem, Clarkiem Terrym, Nicolasem Paytonem, Royem Hargrove’em, Palle Danielssonem, Nilsem Landgrenem, Bobo Stensonem, Joeyem Baronem, Billym Hartem oraz Janem Ptaszynem Wróblewskim, Zbigniewem Namysłowskim, Wojciechem Karolakiem, Henrykiem Miśkiewiczem, Włodzimierzem Nahornym, Andrzejem Jagodzińskim, Wojciechem Niedzielą, Jackiem Niedzielą, Grzegorzem Nagórskim i Piotrem Baronem, jak również wokalistami Ewą Bem, Hanną Banaszak, Urszulą Dudziak, Agą Zaryan, Katarzyną Groniec, Anną Marią Jopek, Edytą Bartosiewicz, Kasią Kowalską, Grzegorzem Turnauem, Markiem Grechutą, Kubą Badachem, Grzegorzem Ciechowskim i Michałem Bajorem. Do 2005 r. wspólnie ze swoim ojcem występował w zespole jazzu tradycyjnego Old Timers, a po jego śmierci przejął rolę lidera.

Tworzył muzykę teatralną i filmową. Zajmuje się działalnością pedagogiczną. Aktywny również na warsztatach muzycznych. Laureat Odznaki Honorowej Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego.

22 listopada 2024 (piątek); godz. 19.00
MAREK BATORSKI JAZZ QUINTET
Jazz from Cracow

Koncert z towarzyszeniem autorskiej wystawy malarstwa Marka Batorskiego: Polirytmiczność struktury malarskiej oraz dźwiękowej

Skład formacji: Marek Batorski - sopran & tenor sax, leader; Ula Lazar – wokal; Tomasz Piątkowski - fortepian; Dominik Wywrocki – kontrabas; Wiktor Kierzkowski – perkusja

Lider grupy to postać należąca do dwóch światów; świata muzyki i świata malarstwa. Marek Batorski realizuje się, bowiem nie tylko w jazzie, lecz również w malarstwie i grafice (dr hab. sztuk plastycznych, prof. UKEN w Krakowie). Przywiezie do Radomia nieco klimatu z legendarnych krakowskich piwnic, takich jak Harris Piano Jazz Bar, Piwnica pod Baranami czy U Muniaka.

Ula Lazar – uczennica Marka Bałaty, absolwentka Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Krakowie. Występowała na licznych festiwalach oraz w klubach jazzowych w Polsce i za granicą m. in. z legendarnym zespołem Old Metropolitan Band. Ula swobodnie porusza się w stylistyce main stream, specjalizując się w bossa novach, swingu i balladach jazzowych. Ma na swoim koncie 6 płyt, w tym jedną DVD.

Tomasz Piątkowski – fortepian. Ekspresyjny pianista, absolwent Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Krakowie, aktywny w warszawskim i krakowskim środowisku jazzowym.

Dominik Wywrocki – kontrabas. Muzyk o ogromnym doświadczeniu, który współpracował m.in. z Januszem Muniakiem, Wojciechem Groborzem i Wiesławem Jamiołem

Wiktor Kierzkowski – perkusja. Rozpoczynał w zespole Akcis (m.in. Andrzej Cudzich). Następnie grał z blues-rockową grupą Krzak, kwartetem Jana Kudyka i Wojciecha Groborza, z krakowskim Nonetem Swingowym Johhannband – łączącym jazz z tradycją klasycznej muzyki europejskiej, by następnie związać się z Old Metropolitan Band. Obecnie jest członkiem grupy Beale Street Band i Hi-Five.

29 listopada 2024 (piątek); godz. 19.00
PIANOHOOLIGAN (Piotr Orzechowski)
Critique of Swing in Two Parts

Pianista, improwizator, kompozytor. Od głośnego zwycięstwa na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition 2011 pozostaje jednym z najbardziej ekscytujących polskich twórców muzycznych. Swoimi kreacjami artystycznymi prowokuje do pytań i redefiniuje szablony wyobrażeń o akcie twórczym i występie scenicznym. Posługuje się indywidualnym językiem muzycznym rozpiętym na granicy stylistyk, co dobrze ilustrują jego artystyczne partnerstwa z takimi postaciami jak Randy Brecker i Avishai Cohen, a z drugiej strony Philip Glass i Krzysztof Penderecki. W kwietniu 2024 ukazał się nowy, czwarty album piano solo Pianohooligana pt. Critique of Swing in Two Parts. Materiał jest silnie skontrastowany stylistycznie, od fragmentów głęboko kontemplacyjnych na początku po bardzo żywiołowe w części drugiej. W efekcie cały występ jest wyjątkowym, pełnym wielorakich emocji widowiskiem, sięgającym po różne idiomy, od jazzu poprzez muzykę klasyczną aż do muzyki elektronicznej.

Orzechowski jest autorem uznanych pionierskich przedsięwzięć wydawniczych, jak m.in. Dziady (2019, Anaklasis/PWM) na kwartet jazzowy z plejadą gigantów muzyki ambientowej, monumentalnego dzieła solowego 24 Preludes & Improvisations (2017, Decca Classic) nawiązującego formą do DWK J.S. Bacha czy radykalnego  Experiment: Penderecki (2012, Decca Classics) powstałego we współpracy z samym kompozytorem, dającego skuteczny asumpt do artystycznego dialogu między światem jazzu i muzyki nowej. Laureat nagrody „O!Lśnienia” Onetu, regularnie wyróżniany przez Gazetę Wyborczą, Rzeczpospolitą, Jazz Forum czy Radio Jazz FM, wielokrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk” i „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Absolwent Berklee College of Music oraz Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

Wybrane rekomendacje:

Wybitny pianista i kompozytor […]Bardzo zdolny młody człowiek, obdarzony szaloną wyobraźnią. Umie wykorzystywać wnętrze fortepianu, używając pałeczek, i zagrać na fortepianowych strunach wariację na temat "Polymorphii". Potrafi zrobić coś, czego ja bym chyba nie potrafił. Krzysztof Penderecki

Niezwykle dojrzały pianista. Wielka wrażliwość i wyjątkowa wyobraźnia muzyczna pozwala mu na opracowywanie utworów, które wydają się być nie do ruszenia. Zbigniew Namysłowski

 

Wróć